seat-onder-de-motorkap

Seat Leon ST: Onder de motorkap

De onderdelen die je regelmatig controleert voor je gaat rijden

De uitleg van de diverse onderdelen wordt weergegeven inclusief de bijbehorende symbolen.

Indien nodig: Klik op de grijze balken om de verklaring van de nummers te zien.

motorkap openen

De motorkap hendel

De motorkap open je door de knop die links onder het dashboard zit, naar je toe te halen (zie pijl).
Mocht bij jouw auto de hendel niet op deze plek zitten, dan kun je in het instructieboekje nakijken waar deze zich wel bevindt. De motorkap is nu wel los, maar als extra veiligheid nog vergrendeld. Deze vergrendeling krijg je los door de motorkap op te tillen tot deze niet meer verder omhoog kan en dan de vergrendeling, die zich meestal in het midden onder de kap bevindt, omhoog te halen (bij andere auto’s kan het ook zijn dat je de vergrendeling een andere kant op moet halen). Daarna de motorkap ondersteunen met de daartoe bestemde stang.

Ter info: bij sommige auto’s blijft de motorkap omhoog staan zonder stang. Dit komt door speciale scharnieren waarmee de motorkap bevestigd is.

onder de motorkap

Je hoeft geen monteur te zijn om zelf de motor op een aantal punten na te lopen. Het gaat hierbij voornamelijk om het regelmatig controleren van de niveaus van de diverse vloeistoffen. Waarbij het voor zich spreekt dat hoe meer je rijdt, hoe vaker je deze controles moet uitvoeren.
Overigens wordt het ons door de autofabrikanten bij die controles wat makkelijker gemaakt omdat deze de te controleren onderdelen vaak duidelijk aangeven met gekleurde doppen. Ook de oliepeilstok heeft meestal een opvallend gekleurde greep.
Vanzelfsprekend moet je ook weten welk symbool bij welk vloeistofreservoir hoort, vandaar dat die er ook bij vermeld staan.

Koelvloeistofreservoir

Bijvullen tot maximum. Bij kokende motor eerst de motor laten afkoelen voordat je de dop losdraait. Systeem staat onder druk, waardoor de ontsnappende hete lucht voor verwondingen kan zorgen. Denk maar aan een fluitketel waar je de dop vanaf haalt als het water kookt.

Let op: Het koelsysteem in een auto is een gesloten systeem. Als het te lage niveau van de koelvloeistof voor een kokende motor heeft gezorgd, is het dus belangrijk om niet alleen koelvloeistof bij te vullen, maar ook om de oorzaak van het te lage niveau te laten onderzoeken. Hoogstwaarschijnlijk zal er in het systeem een lek zitten.

Olie peilstok

Zie olie peilen

Olie bijvullen

Zie olie peilen

Remvloeistofreservoir

Controleer ook hier weer of het peil tussen max. en min. staat. Bij een te laag peil kun je het systeem maar beter laten nakijken en laten bijvullen door de garage.

Accu

De meeste moderne accu’s zijn onderhoudsvrij. Wat je wel kunt doen is af en toe controleren of de polen niet geoxideerd zijn (roest). Goed insmeren met zuurvrije vaseline voorkomt dit.
De hoofdfunctie van de accu is overigens het starten van de auto. Tijdens het rijden zorgt de dynamo voor de stroomvoorziening.

Ruitensproeiervloeistofreservoir

Bijvullen met ruitenwisservloeistof. Een goedkoop alternatief is water met spiritus, maar spiritus kan de levensduur van de ruitenwisserrubbers verkorten. En ruitenwisservloeistof bevat naast een schoonmaakmiddel ook nog anti-kalk.

Zekeringenkast

Dit zijn niet-metalen zekeringen. Deze zitten meestal niet in dat handige doosje waar ook de reservelampjes in zitten dus kun je ze ook niet ter plekke vervangen.

olie peilen