seat-rondom

Seat Leon ST: Rondom de auto

De Algemene Periodieke Keuring

Tijdens deze keuring wordt gekeken of de auto voldoet aan de minimale eisen betreft veiligheid en het milieu. En er zijn onderdelen aan de auto die alleen door een monteur nagekeken kunnen worden (remmen, vering, ophanging ed.), maar er zijn ook onderdelen die we zelf even na kunnen lopen voor we gaan rijden. Denk hierbij aan de verlichting, banden, spiegels ed. Neem dus de moeite om deze onderdelen af en toe te checken. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook omdat het je geld kan schelen. Een bekeuring voor het rijden met gladde banden kan oplopen tot €470, een defect remlicht €140 (bron: boetes.nl boetebedragen 2021). Geld wat je met een simpele controle kunt besparen.

Alles over de APK

rondom de auto

Voorruit

De voorruit moet schoon en heel zijn. Er mag een barst in de voorruit zitten, maar deze barst mag geen vertakkingen hebben en/of in het gezichtsveld lopen. De voorruit moet ook voldoende licht doorlaten.
Tip: als je een pit in de ruit hebt als gevolg van bijvoorbeeld steenslag is het vaak nog mogelijk om dit te laten repareren zonder de ruit te vervangen. Je moet de reparatie dan wel zo snel mogelijk laten uitvoeren.

Ruitenwisserbladen

De ruitenwisserbladen moeten heel zijn; het rubber mag niet los van de bevestiging komen en verder mogen de rubbers niet uitgedroogd zijn. Als de ruitenwissers bij regen strepen over het voorruit trekken, wordt het tijd voor nieuwe.

Zijramen en achterruit

Alle ramen rondom moeten heel en schoon zijn. Ook mogen objecten (stickers, poppetjes e.d) het zicht niet belemmeren.
Het raam aan de bestuurder- en bijrijderskant moet voldoende licht doorlaten. De achterramen en achterruit hebben deze verplichting niet.

Spiegels

De verplichte spiegels moeten aanwezig zijn en schoon. Het glas mag niet verweerd zijn.
De linkerbuitenspiegel is verplicht evenals een binnenspiegel of een rechterbuitenspiegel. Dit betekent dat je of een binnenspiegel moet hebben, of een rechterbuitenspiegel. Alle drie is natuurlijk het beste.

Koplampen en achterlichten

De kappen op de lampen mogen niet beschadigd zijn. Het gevaar bestaat dat er anders vocht binnen kan dringen wat voor sluiting kan zorgen. Een barst in een kap zorgt ook voor een verkeerde spreiding van het licht.

Kentekenplaat

De kentekenplaten moeten aanwezig zijn en goed vastzitten. Verder moet de kentekenplaat goed leesbaar zijn.

Banden

Controleren van banden:

  • Bandenspanning: Een goede bandenspanning zorgt voor een betere wegligging, een meer comfortabel rijgedrag en minder brandstofverbruik. De gemiddelde druk in een autoband ligt tussen de 2.0 en 2.2 bar. Kijk voor de juiste bandenspanning in het instructieboekje van de auto. Afhankelijk van hoeveel er met een auto gereden wordt is het raadzaam om ongeveer 1 keer per 2 weken de bandenspanning te controleren.
  • Profiel: De minimale wettelijke profieldiepte van een band is 1.6 mm. Bij 2.0 mm is het echter al verstandig om de band te vervangen.
  • Wangen: Met de wang van een band wordt de zijkant bedoeld. Deze mag niet te veel uitgedroogd (droogtescheurtjes) of beschadigd zijn en geen uitstulpingen vertonen. Een uitstulping betekent dat de band van binnenuit beschadigd is. Bij een uitstulping is het niet de vraag of, maar wanneer de band gaat klappen.

    Uitstulping
  • Ventieldop: Controleer of er een ventieldop op het ventiel zit. Deze ventieldop voorkomt dat zand of andere onrechtmatigheden in het ventiel kunnen komen waardoor de band langzaam leeg zou kunnen lopen.