nissan-onder-de-motorkap

Nissan Note: Onder de motorkap

De onderdelen die je regelmatig controleert voor je gaat rijden

De uitleg van de diverse onderdelen wordt weergegeven inclusief de bijbehorende symbolen.

Indien nodig: Klik op de grijze balken om de verklaring van de nummers te zien.

motorkap openen

De motorkap hendel

De motorkap open je door de hendel rechts naar je toe te halen(zie pijl). De hendel links is om de benzinedop te openen.
Mocht bij jouw auto de hendel niet op deze plek zitten, dan kun je in het instructieboekje nakijken waar deze zich wel bevindt. De motorkap is nu wel los, maar als extra veiligheid nog vergrendeld. Deze vergrendeling krijg je los door de motorkap op te tillen tot deze niet meer verder omhoog kan en dan de vergrendeling, die zich meestal in het midden onder de kap bevindt, naar de zijkant te duwen (bij andere auto’s kan het ook zijn dat je de vergrendeling een andere kant op moet halen). Daarna de motorkap ondersteunen met de daartoe bestemde stang.

Ter info: bij sommige auto’s blijft de motorkap omhoog staan zonder stang. Dit komt door speciale scharnieren waarmee de motorkap bevestigd is.

onder de motorkap

Je hoeft geen monteur te zijn om zelf de motor op een aantal punten na te lopen. Het gaat hierbij voornamelijk om het regelmatig controleren van de niveaus van de diverse vloeistoffen. Waarbij het voor zich spreekt dat hoe meer je rijdt, hoe vaker je deze controles moet uitvoeren.
Overigens wordt het ons door de autofabrikanten bij die controles wat makkelijker gemaakt omdat deze de te controleren onderdelen vaak duidelijk aangeven met gekleurde doppen. Ook de oliepeilstok heeft meestal een opvallend gekleurde greep.
Vanzelfsprekend moet je ook weten welk symbool bij welk vloeistofreservoir hoort, vandaar dat die er ook bij vermeld staan.

Olie bijvullen

Zie olie peilen

Luchtfilter
Brandstof wordt samen met lucht in een bepaalde verhouding in de cilinders verneveld. Als de hoeveelheid lucht veranderd, heeft dit invloed op het gedrag van de motor. En dit kan gebeuren als het luchtfilter vervuild of zelfs verstopt raakt. Het brandstofverbruik gaat omhoog, de motor gaat onregelmatig lopen en de prestaties van de motor nemen af. Een goede reden om het luchtfilter periodiek te (laten) controleren op vervuiling.
Remvloeistofreservoir
Controleer ook hier weer of het peil tussen max. en min. staat. Bij een te laag peil kun je het systeem maar beter laten nakijken en laten bijvullen door de garage.

Accu
De meeste moderne accu’s zijn onderhoudsvrij. Wat je wel kunt doen is af en toe controleren of de polen niet geoxideerd zijn (roest). Goed insmeren met zuurvrije vaseline voorkomt dit.
De hoofdfunctie van de accu is overigens het starten van de auto. Tijdens het rijden zorgt de dynamo voor de stroomvoorziening.

Zekeringenkast
Dit zijn niet-metalen zekeringen. Deze zitten meestal niet in dat handige doosje waar ook de reservelampjes in zitten dus kun je ze ook niet ter plekke vervangen.

Koelvloeistofreservoir
Bijvullen tot maximum. Bij kokende motor eerst de motor laten afkoelen voordat je de dop losdraait. Systeem staat onder druk, waardoor de ontsnappende hete lucht voor verwondingen kan zorgen. Denk maar aan een fluitketel waar je de dop vanaf haalt als het water kookt.

Let op: Het koelsysteem in een auto is een gesloten systeem. Als het te lage niveau van de koelvloeistof voor een kokende motor heeft gezorgd, is het dus belangrijk om niet alleen koelvloeistof bij te vullen, maar ook om de oorzaak van het te lage niveau te laten onderzoeken. Hoogstwaarschijnlijk zal er in het systeem een lek zitten.

Radiatordop
Nummer 6 en nummer 7 zijn hetzelfde systeem.

Voor het bijvullen van het systeem geldt voor de Nissan Note:
als het reservoir leeg is, controleer dan het koelvloeistofniveau in de radiator wanneer de motor is afgekoeld. Wanneer er te weinig koelvloeistof in de radiator aanwezig is, vul de radiator dan bij tot aan de rand van de vulopening en vul bovendien het reservoir bij tot het “MAX”-niveau

Niet elke auto heeft deze manier van bijvullen. Bij andere auto’s hoeft er alleen bijgevuld te worden via het koelvloeistofreservoir. Check daarom altijd eerst het instructieboekje wat er voor jouw auto geldt.

Olie peilstok
Zie olie peilen

Ruitensproeiervloeistofreservoir
Bijvullen met ruitenwisservloeistof. Een goedkoop alternatief is water met spiritus, maar spiritus kan de levensduur van de ruitenwisserrubbers verkorten. En ruitenwisservloeistof bevat naast een schoonmaakmiddel ook nog anti-kalk.

olie peilen